'Het MTO objectiveert je onderbuikgevoel'

In een relatief kleine organisatie voel je precies aan wat er speelt. Je spreekt iedereen bijna dagelijks en vangt alle signalen moeiteloos op. Maar wat als je groeit en dit steeds lastiger wordt? Dan biedt een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitkomst. Dat deed het onlangs ook bij Impuls Zeeland. Directeur Dick ten Voorde vertelt over zijn ervaringen.

Lees verder

Wat was voor jullie aanleiding om een MTO te doen?

“We zijn een groeiende organisatie en kregen een dermate grote omvang dat we meer structuur in onze organisatie moesten aanbrengen om onze teams goed te blijven ondersteunen. Samen met LEV gingen we hiermee aan de slag. De Medewerker Monitor, het MTO van LEV, maakte deel uit van het proces.”

Welke ervaring hadden jullie al met een dergelijk onderzoek?

“Nog geen. Het is best spannend als je zoiets voor de eerste keer doet. Je hebt zelf wel een beeld van wat er leeft en denkt wel te weten hoe het zit, maar zeker weten doe je het niet. Een MTO brengt dit in beeld. Het objectiveert je onderbuikgevoel en geeft meer diepgang aan het geheel.”

Wist je welke vragen er aan je medewerkers gesteld gingen worden?

“Ja, volgens mij heb ik die wel ingezien. Het is al een paar maanden geleden, dus ik weet het niet meer precies. Maar volgens mij waren het standaard vragen die je, indien gewenst, nog op maat kon bijvijlen.”

Dan volgt het onderzoek en de terugkoppeling van de uitkomsten. Hoe was dat?

“De belangrijkste uitkomsten kregen we op één A4-tje te zien. Heel overzichtelijk: groen is goed, rood is minder goed en rechtsboven stond een totaalcijfer. Bij ons stond er een 8,1. Die zou zelfs nog hoger zijn als je de vragen over corona eruit filtert. Dat is namelijk iets waar we als organisatie geen invloed op hebben, maar wat onze medewerkers natuurlijk wel als negatief hebben ervaren.”

In hoeverre werd je onderbuikgevoel bevestigd?

“We doen het nog beter dan ik had verwacht. Bij de vragen over collegialiteit, verantwoordelijkheid, vrijheid en betekenisvol werk kon je haast van, ik noem het maar even, ‘communistische scores’ spreken: iedereen antwoordde hetzelfde en louter positief. Dat is natuurlijk leuk om terug te krijgen. Aan de andere kant werd ook ons gevoel bevestigd dat we het werk meer moeten gaan structureren. Daarin scoorden we een 6,7. Nog steeds niet slecht, maar wel iets waar we mee aan de slag willen.”

Hoe ga je nu verder?

“Nu is het zaak dat we de goede dingen op peil houden en de verbeterkansen verzilveren. We willen nu allereerst de basis op orde brengen door met onder meer HR-systemen structuur aan te brengen. Karin van Oosten van LEV gaat ons daarbij helpen. Het is fijn dat zij met een blik van buiten naar binnen in onze organisatie meekijkt en -denkt. Het geeft ons extra inzicht in de aandachtspunten, mogelijkheden en prioriteiten.”

Zou je het MTO in de toekomst nog eens inzetten?

“Met een goede score als deze zou je zeggen: inlijsten en nooit meer meten, want beter wordt het niet. Maar dat is natuurlijk onzin. Je moet altijd blijven investeren in verbetering en af en toe is het goed om eens peilen hoe het gaat en waar er nog verbeterkansen liggen. Dus ja, een volgend MTO komt er op termijn zeker nog eens.”

Referenties

Ervaring van de klanten

Op de hoogte

Mis niks van alle nieuwe ontwikkelingen en aankomende evenementen

Nieuwsbrief

Wij informeren je graag over de laatste ontwikkelingen van LEV. Indien je in de toekomst onze nieuwsbrief wenst te ontvangen dan kun je hier onder je aanmelden.

Invullen van je bedrijfsnaam is verplicht
Invullen van je voornaam is verplicht
Invullen van je achternaam is verplicht
Geldig e-mail adres is verplicht

Laatste nieuws

16-08-2023


16-08-2023