Hoe zit het met jouw medewerker experience?

Minder nieuwe medewerkers moeten vinden door bestaande medewerkers aan je te binden. Sinds de krapte op de arbeidsmarkt is dat het motto van veel werkgevers. En terecht. Maar pak jij hierin alle kansen, of laat je er nog liggen?

Lees verder

Bij medewerkers aan je binden, denk je wellicht als eerste aan het bieden van goede arbeidsvoorwaarden, het organiseren van leuke uitjes en het faciliteren van ontwikkeling. Maar er is nog zoveel meer mogelijk. Dit stroomschema van de medewerker experience, gebaseerd op het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper, laat het zien.

Employer branding

Employer branding

De medewerker experience begint bij wat iemand over je leest en van je hoort. Daarmee vormt een toekomstig medewerker al een bepaald beeld van jouw bedrijf. Hoe beter dit beeld overeenkomt met de werkelijkheid, hoe groter de kans dat de (nieuwe) medewerker goed bij jouw bedrijf past en niet teleurgesteld wordt.

Solliciteren

Krijgt een sollicitant snel reactie op zijn sollicitatie? Heeft hij/zij meteen een goede indruk van jouw bedrijf? Ervaart diegene een warm welkom? Schets je direct al een goed en eerlijk beeld van de organisatie? Laat je zien wat de taken, verantwoordelijkheden, kansen en mogelijkheden van de medewerker zijn? Zorg dat je deze vragen met een ‘ja’ kunt beantwoorden.

Onboarden

Onboarden is meer dan een gesprekje en uitleg op de eerste werkdag. Denk eens aan een bloemetje bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst, een welkomstberichtje/attentie en toegang tot intranet voorafgaand aan de eerste werkdag en een compleet inwerkprogramma voor de eerste weken. Zo geef je jouw nieuwe medewerker het gevoel welkom te zijn en gewaardeerd te worden.

Opleiding & training

Leren en ontwikkelen, groeien in je werk en steeds meer van toegevoegde waarde zijn, is voor veel medewerkers een belangrijk onderdeel van werkplezier. Bied individuele ontwikkelplannen aan en luister naar de ambities, dromen en doelen van je medewerkers. Kijk hoe die aansluiten bij de organisatiedoelen en wat je kunt doen om jouw medewerkers hierin te ondersteunen.

Groeien & performen + Interne communicatie

Zorg dat binnen jouw bedrijf alles klaarstaat voor een top performance en betrek je medewerkers hierin: wat kunnen we nog veranderen om onze performance te verbeteren? Wat heb je nodig om jouw klanten/collega’s optimaal van dienst te zijn? Communiceer hierover intern helder, open en enthousiasmerend. Trigger de drive van je medewerkers, deel successen en groei samen.

Salaris & arbeidsvoorwaarden

Een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke factoren in de tevredenheid van je medewerkers. Zorg daarvoor en wees vooral ook transparant in toekomstige groeimogelijkheden en de wijze van beoordeling. Dat maakt het voor een medewerker inzichtelijk wat hij kan doen om hierin stappen te zetten. Stimuleer en faciliteer dit ook.

Organisatieverandering

De wereld verandert en zo ook jouw bedrijf. Zorg dat je medewerkers goed bij de veranderingen betrekt zodat ze aangehaakt blijven. Wees helder over je visie en de reden van (organisatie)veranderingen. Vraag medewerkers om input en geef ze de mogelijkheid om feedback te geven. Herijk bovendien zelf of je met de huidige medewerkers de verandering kunt doorvoeren.

Plezier & verbondenheid

Samen iets leuks ondernemen. Samen gezamenlijke doelen nastreven. Je doet het niet alleen voor de gezelligheid en bedrijfsresultaten. Het zorgt ook voor werkplezier en verbondenheid met collega’s en het bedrijf. Medewerkers hebben iets voor elkaar en het bedrijf over, zetten een stapje extra, zijn onderdeel van een club en vieren samen successen. Zoiets waardevols laat je niet zomaar achter.

Vitaliteit & verzuim

Je wilt je medewerkers helpen vitaal te worden of blijven en zo het ziekteverzuim in je bedrijf minimaliseren. Dat doe je niet alleen door vitaliteitsprogramma’s op te tuigen. Het gaat er ook om dat je medewerkers op hun talenten inzet, dat je ze gewaardeerd laat voelen en dat je tijd neemt voor elkaar.

Offboarden

Natuurlijk kan en wil je niet iedere medewerker tot zijn/haar pensioen bij je bedrijf houden. Dus als een medewerker vertrekt, maak er dan een positief moment van met offboarding. Zorg voor een goede werkoverdracht, spreek je waardering naar de medewerker uit, regel een mooi afscheidsmoment en vraag ook feedback zodat je er wellicht nog iets van kunt leren.

Ambassadeurschap

Alle medewerkers zijn een potentiële ambassadeur voor jouw bedrijf, ook degenen die vertrekken. Zij vormen een belangrijk netwerk van waaruit je wellicht weer nieuwe medewerkers kunt aantrekken. Hoe beter (voormalig) medewerkers het bij jouw bedrijf naar hun zin (gehad) hebben, hoe beter het is voor je employer branding. Dat maakt het cirkeltje van jouw medewerker experience rond.

Wil jij aan de slag met jouw medewerker experience en ben je benieuwd naar vernieuwende en bewezen effectieve manieren om daar invulling aan te geven? Laat het me weten. LEV heeft er alles voor in huis.

Contact opnemen

Referenties

Ervaring van de klanten

Op de hoogte

Mis niks van alle nieuwe ontwikkelingen en aankomende evenementen

Nieuwsbrief

Wij informeren je graag over de laatste ontwikkelingen van LEV. Indien je in de toekomst onze nieuwsbrief wenst te ontvangen dan kun je hier onder je aanmelden.

Invullen van je bedrijfsnaam is verplicht
Invullen van je voornaam is verplicht
Invullen van je achternaam is verplicht
Geldig e-mail adres is verplicht

Laatste nieuws

16-08-2023


16-08-2023