Van beoordeling naar waardering

Laatst ontmoette ik iemand die me echt inspireerde. Het gaat om Heleen Mes. Ze is expert in medewerker experience en meervoudig Topwerkgever van het Jaar. Haar kijk op werkgeverschap en de manier waarop je medewerkers kunt benaderen, past heel goed bij waar ik zelf in geloof. Lees erover in deze blog en raak (hopelijk) ook geïnspireerd.

Lees verder

Ik hoef je ter introductie niet uit te leggen dat een medewerkers die meer werkplezier ervaart, productiever is. En je weet ook al lang dat een tevreden medewerker meer betrokken is bij je organisatie. Maar hoe kom je tot dat punt?

Regie bij je medewerkers

Leg de regie wat vaker bij je medewerkers. Dat is voor veel werkgevers mijn tip. Het is super spannend en het vergt wat tijd en aanpassingsvermogen, maar wat het je oplevert, is het dubbel en dwars waard. Een drone-organisatiestructuur kan dit ondersteunen en deze heb ik dan ook al bij verschillende bedrijven geïntroduceerd en helpen implementeren.

Laaghangend fruit

Maar de aanpassing van je organisatiestructuur is behoorlijk ingrijpend. Zijn er geen mogelijkheden die je makkelijker kunt toepassen? Is er laaghangend fruit om je medewerkers wat meer regie te geven? De presentatie van Heleen Mes gaf me het antwoord: ja, dat is er. Kijk eens op een andere manier naar beoordelingsgesprekken.

Waarderingsgesprek

Heleen vertelde over beoordelingsgesprekken versus waarderingsgesprekken. Bij een waarderingsgesprek vertel jij de medewerker niet wat er allemaal wel of niet goed ging, maar geef je de medewerker hierin zelf de regie. Kom niet met een beoordeling, maar laat de medewerker zelf reflecteren: wat ging er goed, wat had ik beter kunnen doen en hoe wil ik mezelf ontwikkelen?

Alles is goed

De medewerker mag zelf bepalen hoe hij/zij deze terugkoppeling vormgeeft. In een verslag, via een presentatie of op een andere creatieve manier. Alles is goed.

Samen vooruit

Aansluitend op de zelfreflectie ga je samen in gesprek over wat de medewerker van jou nodig heeft om het werk (nog) beter te kunnen doen. Dat is een heel andere insteek dan wanneer jij alles beoordeelt en bepaalt.

Blijf in gesprek

Zo zijn er meer momenten die je kunt aangrijpen om meer samen te werken met je medewerkers en hen actiever te betrekken bij hun eigen groei en die van de organisatie. Heleen Mes heeft het bijvoorbeeld over jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoeken, het maken van een employee journey en het houden van stay- en exitgesprekken. Blijf continu met je medewerkers in gesprek en vraag ze om input. Dat is het belangrijkste.

Dit is LEV

Dit alles past mooi bij waar LEV voor staat en mee bezig is. Veel aspecten van dit uitgangspunt zitten al verweven in de LEV Programma’s en daarin ontwikkel ook ik steeds weer verder. Wil jij er ook mee aan de slag? Neem gerust eens contact met me op, dan sparren we er samen over.

Referenties

Ervaring van de klanten

Op de hoogte

Mis niks van alle nieuwe ontwikkelingen en aankomende evenementen

Nieuwsbrief

Wij informeren je graag over de laatste ontwikkelingen van LEV. Indien je in de toekomst onze nieuwsbrief wenst te ontvangen dan kun je hier onder je aanmelden.

Invullen van je bedrijfsnaam is verplicht
Invullen van je voornaam is verplicht
Invullen van je achternaam is verplicht
Geldig e-mail adres is verplicht

Laatste nieuws

16-08-2023


16-08-2023